De eerste dag. - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Judith Ravenswaaij - WaarBenJij.nu De eerste dag. - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Judith Ravenswaaij - WaarBenJij.nu

De eerste dag.

Door: Nog steeds ik.

Blijf op de hoogte en volg Judith

22 Februari 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Iedereen hartelijk bedankt voor alle berichtjes! C: Zoals jullie nu merken ben ik veilig aangekomen. Ik zie dat de tijd op mijn pc nog steeds de thuistijd aangeeft, namelijk 4.57. Hier is het al 12.57. :P

Reis.
Ik zal beginnen met vertellen over de douane controles, vanaf waar ik alleen verder ging. Ik moet inderdaad toegeven dat ik me licht ergerde toen ik al mijn snoeren en m'n laptop uit m'n rugzak voorschijn moest toveren, aangezien het ding propvol zat en alle zooi helemaal verspreid lag. Toen ik mijn kaken eindelijk kon ontspannen, ben ik maar direct doorgelopen naar m'n gate, want dat duurde me bijna twintig minuten.
In het vliegtuig zat ik naast iemand die ook naar Korea ging (je vraagt je af hoe ik dat zo had kunnen raden, door alleen maar naar haar te kijken), want dat had ik haar gevraagd. Ze was erg aardig en reisde voor het eerst sinds twaalf jaar alleen, omdat haar man dit keer thuis bleef met de kinderen. We zijn samen het hele gebeuren in Helsinki doorgelopen en bleken in het vliegtuig naar Korea ook nog eens achter elkaar te zitten. In het tweede vliegtuig zat inderdaad een touchscreen dingetje met dAAROP TWEE KPOP ALBUMS (IU - You and I; EXO - Wolf). Van slapen is uiteraard weinig terecht gekomen (niet dat ik anders verwacht had), dus heb ik twee films gekeken, twee boeken uitgelezen en gekletst met de jongen die naast me zat.
Toen ik eenmaal het hele gebeuren met het verzamelen van mijn koffers zonder mijn rug te breken achter de rug had, kwam ik bij YFU aan. (Ze zeiden tegen me dat ik echt heel snel was en dat het wachten op de rest nog wel even kon duren. OTL) Mijn gastgezin was nog niet gearriveerd, dus ik kon lekker toekijken hoe de rest in de armen werd gesloten door hun gastgezin. Was wel een beetje vervelend, aangezien zij elkaar allemaal al leken te kennen en mijn gastgezin mijn eerste e-mail nog niet eens beantwoord had, maar ik maakte me er niet heel veel zorgen over.

Familie en appartement enzo.
Na een uurtje wachten met de YFU vrijwilligster (waarbij ik onder andere al een telefoongesprek heb gevoerd met het hoofd YFU Korea, want waarom ook niet), kwam mijn host vader me halen met de auto. Gelukkig spreekt hij English 'bery bery gewd', want anders had ik waarschijnlijk een groot probleem gehad. We kletsten wat op weg naar huis en hij vertelde me dat we naar het restaurant van m'n host moeder gingen, omdat zij me verder naar huis zou brengen. Hij wees ook wat van de steden aan en noemde er namen bij, maar om heel eerlijk te zijn lijken ze vanuit de verte nogal op elkaar en is het lastig te onthouden wat wat is. xD
In het restaurant kreeg ik koffie en sandwiches en een andere medewerkster prees me met mijn Koreaanse uitspraak nadat ik het enige woord zei waar ik op dat moment op kon komen. M'n gastmoeder spreekt namelijk niet zo heel goed Engels en als ik ooit dacht goed voorbereid te zijn, wat Koreaans betreft, dan is dat vertrouwen al helemaal weggevaagd. Ik heb wel al per ongeluk mijn gastmoeder mooi genoemd, toen ik haar een compliment wilde geven over iets wat ze gemaakt had. XD Zij bracht me uiteindelijk naar huis en oh mijn god - dit appartement is echt geweldig.
IK HEB TWEE KAMERS EN MIJN EIGEN BADKAMER HET IS HILARISCH. Er is veel ruimte en ze hebben een koelkast waar je u tegen zegt, want hij is gigantisch. Ik heb paarse sloffen om op rond te lopen en het is hier stervens koud (binnen bedoel ik dus), over het algemeen, dus ik ben blij dat ik ook een dunne jas bij me heb.
Ik was per ongeluk 's middags al op de bank in slaap gevallen, toen m'n moeder eten aan het maken was en vlak voor het eten werd ik wakker, dus eigenlijk kwam dat best mooi uit. Na het eten heb ik geprobeerd naar huis te bellen, wat na 209820029 keer lukte.
M'n gastvader werkt bij MBC, een bekende tv-zender alleen ik wist niet precies wat hij deed- maar het blijkt dus dat hij niet zomaar daar werkt, hij is er een acteur! Dus ik heb hem gisteren al twee keer op de televisie gezien, het is echt zo grappig. (Hij heeft selca's op z'n telefoon met JYJ's Junsu en zegt dat ze goede vrienden zijn! XD)

En verder.
Verder heb ik nog een spelletje (ja, Rebec, dat spel van jou) met m'n moeder gespeeld en we zjin bijna een uur bezig geweest met het moeilijkste level. Aangezien zij niet goed Engels kan en ik niet goed Koreaans, kletsen we allebei maar wat in de rondte, wat op zich niet eens zo heel erg is, want de hele simpele dingetjes begrijp ik wel. Toen we het level eindelijk hadden opgelost om half tien, ben ik naar bed gegaan. Ik voelde me niet eens zo heel moe, maar zodra mijn hoofd Beer raakte, viel ik in slaap tot half elf de volgende dag (vandaag dus).
M'n vader was al weg, maar m'n moeder heeft nog ontbijt voor me gemaakt en lunch klaargezet (die heb ik nog niet gegeten, want ik zit echt super vol van alles) en toen ging ze naar haar werk.
Dat is ook de reden dat ik hier maar zo kort blijf. Ze vinden het niet erg dat ik er ben, ze vinden het zelfs leuk, maar omdat hun eigen dochter in Duitsland zit en pas tegen de zomer terugkomt, zou ik lange tijd alleen zijn, omdat ze beide veel werken. Ze zijn bezorgd dat ik me dan alleen ga voelen en vervelen. Er schijnt wel een Amerikaanse studente te zijn die ook in dit appartementencomplex komt te wonen en naar dezelfde school te gaan, dus met een beetje geluk kan ik die strikken tot een vriendschap.
Ik zit nu te wachten tot vier uur (het is inmiddels bijna twee uur 's middags, oepsie), want dan komt m'n gastvader terug en gaan we samen naar de school toe wandelen. Ik ga zo de Koreaanse versie van Mary Poppins lezen, met de Engelse ernaast (heb Mathilda ook al gevonden XD).

Dingen die me zijn opgevallen tot nu toe:
- De Koreanen bij wie ik nu woon hebben minuscule handdoeken om jezelf mee af te drogen na het douchen.
- De Koreanen bij wie ik nu woon hebben zeep die je haar alleen maar vetter maakt.
- Er zijn ontzettende uitgebreide navigatiesysteem-apps die je vertellen waar je heen moet, hoe hard je er rijden mag, hoe hard je daadwerkelijk rijdt en hardop melden waar de flitspalen staan.
- De matrassen zijn KEI- EN KEIHARD.

(Wow, ik heb echt veel geschreven, terwijl er nog geen donder is gebeurd.)

(De locatie is Paju, maar die stad bestaat volgens deze site niet, dus heb ik voor Seoul gekozen.)

  • 23 Februari 2014 - 07:49

    Anne Te Plate:

    Veel succes de komende dagen op school. Ik lees dat je je al aardig red in het Koreaans. Gr. Anne

  • 23 Februari 2014 - 08:59

    Hind:

    Heey judith,
    Leuk om te lezen! Je redt je al aardig. Geniet van alle mooie indrukken.
    Veel plezier én succes is hier ook wel op zn plaats. Vergeet het kleine Veenendaal
    niet. Groetjes je ex-collega Hind.

  • 23 Februari 2014 - 09:40

    Mam:

    Ha grote dochter van me,
    Fijn om zo uitgebreid over je te lezen. En je klonk al heel blij door de telefoon!!
    Wandel ze vandaag, ik ben benieuwd naar het vervolg. Dikke kus

  • 23 Februari 2014 - 09:40

    Brigit :

    Wat een avontuur! En met jouw positieve insteek wordt het een mooi avontuur.
    liefs
    Brigit

  • 23 Februari 2014 - 09:41

    Jezus:

    OMG Juud, neem me meeeeee ;;
    Ikke wil ook Junsu ;;
    Hahaha het klinkt allemaal super leuk!! Behalve van het harde matras :P
    Het is hier wel een beetje anders nu jij weg bent. Nee serieus, ik voel me echt alleen hier -,-
    Maarja, ik hoop dat de taalbarrière naar mate de dagen vorderen wat minder wordt, voordat je
    Naar school gaat, maar dat komt allemaal wel goed denk ik (hoop ik).

    Heel veel plezier nog!! En succes misschien ook wel :P

    Groetjes van zus c:

    P.s sorry voor dit mislukte bericht .n.
    (( P.p.s kun je misschien wat handtekeningen verzamelen? :3 <3 <3 <3 ))

  • 23 Februari 2014 - 10:25

    Thea:

    Hoi,

    leuk om te lezen
    veel plezier daar en ga je af en toe proberen te volgen


    succes gr thea

  • 23 Februari 2014 - 11:15

    Stefan:

    Geweldig die indrukken, ja die aziaten hebben allerlei apps en zijn ook constant met hun mobiel bezig, ik zeg succes. Je staat er positief in, mooi om te zien.
    Je kan altijd nog op d egrond liggen daar, is waarschijnlijk zachter. Geen kou vatten he, want ze zetten die airco lekker op 18 graden.

    stefan

  • 23 Februari 2014 - 15:58

    Mark:

    Hoi Juut,

    Mooi verhaal. schept wel verwachtingen bij je lezerspubliek. Kan het zijn dat je je met een washandje hebt afgedroogd?

    Ik heb je stoel inmiddels gerepareerd. Was uiteindelijk een klusje van een kwartier. En uiteraard op een wijze die zijn weerga niet kent ( weergaloos )

    Veel succes op school aankomende week.

    Baat Bulderbast.

  • 23 Februari 2014 - 23:10

    Kim (van De Koreaanse Les):

    Wat leuk dat je goed aangekomen bent Judith! Ja, die matrassen zijn inderdaad kei- en keihard! Maar het eten maakt het meer dan goed. Veel succes!

  • 24 Februari 2014 - 21:40

    Didi:

    Leuk om je ervaring te lezen allemaal.
    Ik ben heel nieuwsgierig naar je eerste schooldag daar.
    Toi toi toi

    groetjes,
    Didi

  • 24 Februari 2014 - 22:11

    Annemieke:

    Wij branden van verlangen om te horen hoe je school is! (met name het uniform...maat XXXXL?). Hoe bevalt de walvisbiefstuk met gebakken rijst en kroepoek? oh nee, vroeg ik dat echt? dat was een vooroordeel (gniffel) en? kijk je ze recht in de ogen of heb je ze al neergeslagen? (shit doe ik het weer) is het misschien een idee om een topping voor een matras op te sturen? of een stuk of 20 handdoeken? 10 voor de badkamer en 10 voor op je matras? laat maar horen. oh ja, een winterjas? opsturen?
    knuffels van ons, en lach je slap. doen wij ook ;-) Paul, Miek Merel Bella Gijs Parker Loes

  • 25 Februari 2014 - 10:35

    Opa Wim Walta:

    Lieve Judith,

    Leuk verslag. Geweldig te lezen dat je goed ontvangen bent.de eerste klap is een daalder waard dus het zit wel goed. Ja die kou daar kun je tegen kleden. Veel succes de komende tijd.

    liefs Opa

  • 25 Februari 2014 - 12:26

    Sandrine:

    Judith, kind, als ik het zo lees komt het wel goed met je dit jaar.
    Ik moet ook altijd zo lachen om jou en je schrijfsels.
    En oh my, wat klinkt dat appartement geweldig. Ik bedoel, van een eigen badkamer durf ik niet eens te dromen. En dan heb je ook nog van die toffe ouders. Jelly me.

    Je moet dit wel regelmatig bijhouden hè. We willen er niks van missen.

    xoxo,

    Sanneh


  • 25 Februari 2014 - 12:42

    Cornelie:

    Hallo juutepuutje,

    Je vriendin heeft haar moeder ook mee laten lezen, ziejewel. Zo kom je nog 's ergens achter, bijv. wie de bijnaam Baat Bulderbast voert, haha. dat krijgt-ie voor de kiezen de volgende x dat ik 'm zie.
    Het klinkt allemaal heel goed, behalve dat bed dan, maar zoals mijn oude moeder reeds sprak: Alles went, zelfs hangen (aan 'n galg?)!

    De beste wensen van Cornelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Judith

Actief sinds 17 Feb. 2014
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 35910

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 01 Januari 2015

Korea-reis.

Landen bezocht: